Botoks - działanie i zastosowanie

Pod nazwą botoks (ang. botox) kryje się toksyna botulinowa typu A, znana również jako jad kiełbasiany. Jest to silnie działająca trucizna naturalnego pochodzenia, która podawana w niewielkich dawkach jest stosowana leczniczo w neurologii, dermatologii i medycynie estetycznej. Właśnie to ostatnie zastosowanie najsilniej rozpropagowało preparat i sprawiło, że jest on kojarzony głównie z usuwaniem zmarszczek. Jak to możliwe, że botoks wygładza zmarszczki mimiczne?

Działanie

Toksyna botulinowa blokuje wydzielanie acetylocholiny – neuroprzekaźnika odpowiedzialnego za przekazywanie impulsów nerwowych pomiędzy nerwami a mięśniami. Dodatkowo blokuje połączenia pomiędzy zakończeniami nerwów a tkanką mięśniową. Przez okres działania botoksu nie dochodzi do skurczu mięśnia w miejscu podania preparatu. Obszar działania preparatu jest nieduży i obejmuje tylko wybrane mięśnie. Reszta mięśni funkcjonuje normalnie, dzięki czemu twarz wciąż wygląda naturalnie. Tam, gdzie działa botoks, skóra przestaje się marszczyć, a zmarszczki spłycają się. Efekt utrzymuje się od 3 do 6 miesięcy. Preparat przestaje działać stopniowo. Powtarzanie zabiegu pozwala podtrzymać efekty i utrzymać je dłużej niż po poprzednim razie.

Zastosowanie

Medycyna estetyczna wykorzystuje działanie botoksu w celu zwalczania zmarszczek mimicznych, takich jak: bruzdy poprzeczne i tzw. lwia bruzda na czole, kurze łapki wokół oczu, bruzdy marionetki i zmarszczki palacza wokół ust.

Zabieg z użyciem botoksu wykonywany przez doświadczonego specjalistę jest całkowicie bezpieczny i mieści się w tym samym gronie nieinwazyjnych procedur, co endermologia, mezoterapia czy powiększanie ust kwasem hialuronowym.

Lekarz medycyny estetycznej podaje botoks w niewielkich ilościach, punktowo i precyzyjnie. Preparat nie jest wchłaniany do organizmu, a jego działanie stopniowo słabnie. Ryzyko powikłań jest niewielkie i na ogół wiąże się ze stosowanymi przez pacjenta lekami bądź podaniem zbyt dużej dawki preparatu.

Możliwe rzadkie działania niepożądane:

• - bóle głowy, nudności,
  • - objawy grypopodobne,
  • - osłabienie mięśni twarzowych,
  • - zaczerwienienie skóry, niewielki siniak w miejscu wkłucia,
  • - rozprzestrzenienie się preparatu na mięśnie sąsiadujące.

Przed zabiegiem należy zgłosić się na wizytę, podczas której omówione zostaną wszelkie przeciwwskazania. Należy poinformować lekarza o zażywanych lekach i przebytych chorobach. Sam zabieg trwa około kilkunastu minut i nie wymaga znieczulenia, choć ze względu na komfort pacjentów można zastosować znieczulenie w postaci kremu – wówczas należy odczekać około godziny przez wykonaniem zastrzyku.

Po zabiegu przez około pół godziny warto ćwiczyć mięśnie mimiczne w okolicach wkłucia. Miejsc poddawanych zabiegowi nie należy masować. Do czterech godzin po zabiegu należy unikać pochylania głowy do dołu.

Preparat botoks sprawia, że twarz staje się wypoczęta i zrelaksowana. Głębokie zmarszczki znikają, a człowiek wygląda zdecydowanie młodziej. Klinice Urody MEDIDERM w Gdyni wykonujemy leczenie nadpotliwości oraz usuwanie zmarszczek z wykorzystaniem toksyny botulinowej.